morgonkaffe

Sitter här med en kopp....... Kaffe! Oj vad jag ska dricka mycket kaffe, om man utgår från bloggen. Kanske beror på att kaffe och datortid ofta går hand i hand? Gäller att passa på då barnet sover och eftersom jag numera blivit så supereffektiv de stunderna kan jag inte längre göra bara en sak åt gången. Helst sitter jag vid datorn med kaffekoppen samtidigt som jag lagar mat och städar toan. Typ.

Då var det detta med föräldraledighet igen.

Vi diskuterade det samma kväll som inlägget skrevs eftersom det börjar bli högaktuellt både i fråga om Roberts ledighetsansökan och min eventuella tenta. Då kommer det fram att Robert inte längre är säker på om han vill vara hemma så länge. Och det är inte jag som spelat på samvetet eller dragit några ess från rockärmen som det kan tänkas vara. Nej, det skulle jag inte klara av. "Tvinga" honom att jobba när han egentligen vill ha tid för sin dotter (som han har lika stor rätt till). Det vill jag inte leva med. Okej för alternativet att ta ett år var, men inte inkräkta på hans dagar om han vill använda dessa. Hur som helst...

Nu i somras fick han nytt jobb och bytte avdelning. Detta visste vi inte om när vi planerade föräldraledigheten. Det som nu kommer fram är att han känner att han missar så mycket både kompetensmässigt och karriärmässigt. Knappt fått in en fot och så ska han vara hemma länge. Hade han varit kvar på förra avdelningen hade han inte tvekat en sekund, inte ens en halv. Men nu... Robert hade tänkt att han tar ledigt (ledigt o ledigt...) våren och att jag eventuellt tar hösten om han behöver gå tillbaka till jobbet. Men det vill inte jag. Stresskriva tenta, gå tillbaka till skolan en termin, lära känna nytt folk, sedan vara hemma en termin och tappa allt för att åter gå tillbaka,  lära känna nytt folk osv. Nej, då gör vi som så att han är hemma i höst och vill/kan han vara hemma längre så tar han våren därpå också. Annars massa dagar kvar att använda runt jul och somrar.

Här gör vi en liten bildpaus för det blev så tråkigt mycket text. Livia igårkväll innan sängdags med nya godsaken: sockor!


Busted!


...Men inte ens en rosa socka duger som avledande manöver när kameran åker fram...

Nu när det blev så kommer jag att börja läsa en kurs redan nu i november så jag åtminstone kan göra uppsatsdelen i grupp med min nuvarande klass. Skönt att arbeta med folk jag vet har samma ambitionsnivå och fungerar bra med! Är så väldigt få lektioner och skriva kan jag göra när Robert är hemma. Tentan sparar jag till efter jul. Då kommer jag att ha två tentor att plugga till de dagar Robert är hemma! Perfekt. Plus att jag kom på den brillianta idén att han kan ta tag i de uppgifter som är kvar i hans utbildning och legat släpandes sisådär 6 år. Så får han äntligen ut sin examen.

Med andra ord är separationsångesten framflyttad till nästa höst
. Men med några tillfällen att träna innan dess. Första gången kommer nu på tisdag då det är kursintro och min mamma kommer ha Livia under två lektioner. Från kl 10:15 - 14:30. Mitt i vakenperioden och länge. Gud så fånig jag känner mig som redan får en klump i magen vid tanken av att vara ifrån henne. Ännu en av de saker jag tänkt skulle fungera klockrent innan Livia föddes och som jag sedan fått omvärdera.

Livia vaknade mitt i detta inlägg, hon har suttit här bredvid och gått att roa med diverse prylar. Men nu börjar det bli tråkigt verkar det som... Dags att återgå till verkliga livet! Nästa sovpass tänkte jag försöka hinna ta en dusch. Vi är nämligen bortbjudna på middag ikväll till Petter o Sandra. Skadar inte att komma dit med rent hår och utan spyfläckar. Försöka i alla fall.


Take care!

Kommentarer
Postat av: Marie

Ja det är ett meckel det här med föräldraledighet, men ni verkar ju lösa det bra. Kul att få komma ut och göra något annat än byta blöja några timmar, jag tror du kommer uppskatta det mer än du tror, i alla fall sen när du ser att det funkar skitbra med Livia och din mamma. :) Det känns alltid bäst när barnvaktandet är över och man får alla bra rapporter om hur lätta barn man har och hur trevligt allt varit, då undrar man varför man oroade sig från början. :)



Vi har ju inte haft något direkt val i och med min skola. Jag har hoppat av och hoppat på på exakt samma ställe ett år senare. John får ta ut sina 60 dagar som pappaledig, men nå mer än så blir det just inte. Han verkar då nöjd med det och har aldrig klagat. :)

2010-10-29 @ 12:06:14
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Marie

Kan tillägga att anledningen att han bara är hemma två månader med kidsen är dels att vi får en rätt rejäl ekonomisk smäll när han blir föräldraledig och jag studerar och dels att han själv känner att han inte kan vara borta från jobbet så mycket mer än två månader i stöten.

2010-10-29 @ 12:07:49
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Sinne

Gud vad skönt att det löst sig så bra! :) Och det är ju perfekt att du får lite träning före du börjar skolan. Det kommer säkerligen gå hur bra som helst för Livia och din mamma. Det är nog dig det är värst för!



Och jag kan uppmuntra dig med att det är bra att lära barnen att vara med andra i tid. Jag har en gång haft ett barn på dagis som aldrig varit själv med sin pappa ens. Två hela dagar gick jag omkring med barnet i famnen som var tokledset. Vi var dessutom bara vikarier.



Sen när man vant sig vid barnvakt är det ganska najs att veta att man kan få egentid om man vill. Det är bara dom där första gångerna det är lite jobbigt oftast tror jag.. :)

2010-10-29 @ 12:25:29
URL: http://sinnesvarld.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Ja dagis är bra, Alice skulle nog behöva det för sin utveckling. Hon är ju lite rädd och försiktig, skulle behöva tuffa till sig. Kanske börja våga äta mer när andra barn äter osv. Men i lagom dos som du säger. Förhoppningsvis kan jag jobba deltid när det är dagisdags så att det inte blir 40 timmars veckor. Astrid kommer inte att få vara hemma lika länge som Alice, vi har inte tänkt dra på det så jättelänge. Dels för att jag behöver få komma tillbaka och jobba för att få göra något annat efter lång tid hemma. Det gör förhoppnvis att jag får lite ny energi och blir en bättre mamma och fru för den delen också:)

Kan tänka mig att separationsångensten blev enorm efter att ha haft er hemma så länge.

T vill gärna vara hemma mer och hade det varit ekonomiskt möjligt hade vi nog delat på ledigheten mer. Det var vår tanke från början, men sedan hamnade vi på sjukhus i 5 månader och iom att vi båda var "lediga" då åts en stor del av sparandet upp. Vi hade ju kunnat välja att bara en av oss var m Alice på sjukhuset, men det kändes inte som ett alternativ. FKs inkomsttak gör ju att inkomstbortfallet blir så stort för T och även om jag inte har en helt kass lön så är det inte tillräckligt för att väga upp så att han kan vara hemma fram till dagisstart. Blä för att ekonomi ska sätta stopp för sånt.

Ni verkar iaf ha hittat en bra lösning som fungerar för er allihopa och när du väl kommit igång med skola och allt det där så kommer det att flyta på jättebra! Det är nog värst i början bara.

2010-10-29 @ 12:57:31
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com/
Postat av: maria

Vi har också börjat fundera kring det där med dagis.. Jag vill inte sätta honom på dagis innan han fyllt 2 men det blir vi nog tvungna till att göra :/ Min mamma var dagmamma när jag var lite så hon behövde aldrig lämna bort oss.. Både för och nackdelar med det!

Jag kommer nog bli en sån där mamma som sitter i ett dike å gråter när jag lämnat Holger på dagis första gångerna hehehe

2010-10-29 @ 18:44:40
URL: http://mariahaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Skönt att höra att det finns någon annan än mig om det nu kanske inte är riktigt av samma anledning :-P



Ja jag hoppas det här med sömnen rättar till sig inom kort. Det kan verkligen bli så tokigt vissa dagar.



Hoppas maten smakade :)

2010-10-30 @ 10:46:48
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: sanna

men gud, funkar det? det ska testas direkt, hatar lök tårar! :)

2010-11-01 @ 15:04:52
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: sanna

aha, okej :) då borde ju en enklare variant duga super för mig med! jag vill väl ha bloggar, musik, ta ngn bild, typ.



men vad betalar man i abbonemang och sånt per månad ungefär?

2010-11-08 @ 11:09:45
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0