välkommen till verkligheten

Jag skäms nästan för hur dålig uppdatering det bjuds på här på krutgummans krypin. Dagarna går och jag tänker "Nu minsann ska jag ta mig datortid i eftermiddag!" men hipsvips kommer en bajsblöja, en kramsjuk bebis, en missnöjd bebis eller ett däckande framför fotbollen i soffan i vägen. Nu sitter jag äntligen här, ligger än en gång ett år efter i allt vad internetande heter och har en miljon nya inlägg att läsa på bloglovin.


Mammas älskling

Idag är första dagen jag och Livia är själva utan pappa (ironiskt att det är först nu det finns datortid). Det har gått bra, även om det märks att vi inte är två. Min sköna morgondusch blev en snabbsköljning över tvättstället med linnet uppknölat vid halsen. Skötbordet huserar för tillfället på köksbordet så jag ska slippa böja mig, jag käkade både frukost och lunch inträngd bredvid Livias toalett. Kom ihåg var du lägger ner frukostmackan. Skölja flaskor, pump, uppsamlare etc blev ett helt annat projekt utan Robert då det nu samtidigt ska rapas och bytas och kramas. Oh my. Men vi har klarat det, köket ser ut som en bomb men det är smällar man får ta.

I övrigt flyter allting på. Lillan fäster blicken bra och har börjat följa rörelser. När hon sover på nätterna sover hon bra, äter var 4:e-6:e timme. Hon har dock riktiga vaknätter mellan varven, då är det 10-12 timmars gnäll och skrik i ett som gäller. Utan minsta sömnpaus. Hönsmamman tänker att det kan på intet sätt vara bra för barnet att vara vaken så länge, men som svar på det sa barnmorskan: "Hon hade inte orkat skrika om hon varit för slut". True. Vi kör med windi, minifom, semperdroppar och magmassage och hoppas magen stabiliserar sig. Har även fått låna en bärsjal av Linnea för att se vad Livia tycker om det. Vore onekligen skönt att ha händerna fria medan Livia ändå får närhet och magmassage! Ska prova jag också så fort det inte skaver i såret.


Sjalpappa

Livia har en läskig förmåga att lyckas vakna så fort mammsen och pappsen ska äta. Inte när maten förbereds, utan när den ligger på tallriken. Då det är utan återvändo att skjuta fram måltiden för den är redan uppvärmd. Precis då, bland de första tuggorna, är det dags att vakna. Klart hon också vill äta med oss! Brukar bli som så att antingen mamma eller pappa får nöja sig med kall mat.


Mys hos stolt moffa

Mamman då? Jodå, förutom konstant huvudvärk som troligen är resultatet av sömnbrist så börjar jag komma igen. Snittet ömmar fortfarande, lite rött och svullet så måste hålla koll på tempen så det inte vankas infektion. Men tycker det blivit bättre sen igår. Gravidkilona är borta, plus ytterligare två kilo. Vilket i och för sig inte är något att skryta om eftersom jag gick upp så pass lite. Däremot räcker det nu, inga mer kilo bort tack. Ser framför mig hur varenda tillstymmelse till muskel rinner av mig.

Amningen är fortfarande ett projekt. Största delen av energitjuvandet ligger i mitt velande. Men är en process där jag vill känna att jag fattat rätt beslut i slutändan. Ena stunden biter jag mig i tungan för att inte skrika för att det gör så ont och tänker att amning NO WAY. Nästa ser jag på Livia som ligger tryggt i matkoma hopkrupen i famnen och tänker att amning is the shit. När sängen för hundrade gången blir nermjölkad trots förebyggande åtgärder känns inte amning så hett. Ungefär lika hett som det känns när jag halvsovande står och diskar en nappflaska mitt i natten. En sak är säker, när det väl löst sig på ett eller annat sätt kommer det bli en otrolig lättnad!


Denna otroliga matkoma! Sittande rapning innan vi kör axelvarianten


Vet ni vad? Jag har till och med hunnit koka mig en kopp kaffe! Gud vilken lyx. Kaffe framför datorn, precis som det ska vara. Lillhjärtat snusar nöjt i babysittern här bredvid. Väldigt skönt att hon fann sig att ligga där ett tag. En annan lyx jag ska unna mig idag är en kvarterspromenad på egen hand för att få lite syre. Tänkte gå ut med Livia tidigare idag men såg att hissen fortfarande är trasig. Så då får det bli när pappan jobbat sig färdigt för dagen och utan barnvagn!

Dags att göra internet!


Take care!


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Åh va härligt med en uppdatering! :D Även fast jag fått dem live via sms, telefon och riktiga träffar så är det så roligt att läsa också! :) Hon är för underbart söt lilla Livia! Skönt att du hunnit med lite vardagslyx med en kopp kaffe framför datorn :D Man lär sig uppskatta sånna små ting som en liten slät kopp kaffe som kan drickas utan stress :P

2010-06-21 @ 15:11:41
URL: http://perdyy.blogspot.com
Postat av: Maja

Jag ville också att Oliwer alltid skulle vara liten. Grät typ varannan dag när jag märklte en förändring hos han =) Men det är fasen så mycket roligare nu när vi kan leka tillsammans. Och han är fortfarande rätt go =D



Oliwer hade också vakennätter (typ varannan natt) i början då han bara skrek. Han slutade med det efter typ en månad och var då "bara" vaken och hade inte ont, utan var bara inte trött. Vips kommer det vara över för er med =)

2010-06-21 @ 17:28:40
URL: http://mcmajjsan.blogg.se/
Postat av: Erica

köp fler nappflaskor så slipper du diska på natten! Då kan robert diska innan han åker till jobbet=)

hon är sjukligt söt! man får definitivt mer tid så fort sambon flyr boet. det är konstigt!roligt med uppdatering! Jag är kass på att uppdatera och jag har verkligen all tid i världen känns det som!

2010-06-21 @ 17:43:12
URL: http://humilis.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det skulle vara jätte kul om du kom. Om inte annat titta förbi med hela kitte, barn och barnvagn bara för att säga hej? Hör av dig när saker och ting börjar lugna ner sig och man vågar sig förbi :)

2010-06-21 @ 17:49:30
URL: http://lillstinta.blogg.se/
Postat av: Carro

Åh så söt hon är Livia :)jo han passar himla bra där i bumbon :)



molnbodyn kommer från hafva :)

2010-06-21 @ 18:41:35
URL: http://carolinekarlsson.webblogg.se/
Postat av: Malin

Kul att höra hur du har det. Verkar som ni har fullt upp. Hehe.. Ska de va så ska de vara! =)



Jag hade en handduk under Julia i sängen när jag ammade tills hon blev så pass stor att hon slutade söla. Tror till å med den var 4-dubbeltvikt. =)



Låter jobbigt med lillans mage, hoppas de blir bättre snart!

2010-06-21 @ 19:42:27
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Postat av: Jennie

Åh det där mjölkdrället överallt är jobbigt men som tur är går det ju över, för mig tog det ca 1mån innan det bara räckte med inlägg ibh:n och 1trasa under huvudet..



Hoppas också magen hennes ger sig och blir "snäll".

2010-06-21 @ 20:22:05
Postat av: sanna

vad roligt med en update! :) och stckars liten som fortfarande har magknip (?), jag hoppas både för hennes och din skull att det släpper snart, är det ngt som ÄR påfrestande är det den uteblivna sömnen. tänk att det bara är en kort period så är det lättare när det är som tyngst :)!



och mjölkdrället vid amningarna är ju bara för härligt, eh ;) lägg en dubbelvikt handduk under livia när du ammar så slipper det bli mjölk-kalas överallt. charlie drällde inte så mycket under amningen men spydde ju som en galning för att han åt för mycket hela tiden, vilket pågick typ ett halvår. dom små handdukarna blev min räddning alal sena nätter när jag typ sov stående ;)!



ni är så duktiga sara, och livia är SÅ SÖT!

2010-06-21 @ 20:44:11
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: sanna

förstår att det är jobbigt när det bara blir sår och amningen känns som en kamp. kom ihåg vad jag sa, glöm amningshetsen och gör vad som känns bäst för dig, det är så himla inpräntat det här med amning och blir alltid väldigt laddat när man pratar om det känns det som.



smörj med ullfett flera gånger om dagen, det ger med sig, se bara till att ha ett tjockt lager hela tiden :)

2010-06-21 @ 21:04:23
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: emelie

Fina bilder!

2010-06-21 @ 21:13:24
Postat av: Nina

Guuud så pluttig hon e!! Lyllo er!

2010-06-21 @ 21:13:38
Postat av: sofia n

Åh,jag tänkte precis efterlysa dig! KUL att du updaterar och var roligt att allt går bra.:)



Och det där med att dom alltid vaknar när man ska äta är för mig fortfarande en gåta VARFÖR. hahaha! alltid när man ska äta.

2010-06-21 @ 21:50:18
URL: http://underbaravilja.blogg.se/
Postat av: lina

Ååå gumman, vad roligt med ett litet livstecken ;) Hihi.. Men jag klagar inte.. Den som väntar på något gott..!! Vad söt hon är alltså!! Nu kommer tårarna igen! Jag tänker på er!! Massor med kramar.. Snusa Livia i nacken från mig!!!

2010-06-21 @ 22:29:05
URL: http://lliinnaass.blogg.se/
Postat av: Malin

Säger som någon annan här ovan, på något konstigt sätt får man ibland mer tid när man är ensam med barnen utan man/sambo. Men det blir väl så, när alla är hemma umgås man. När man är ensam har man ju pauserna när de sover till att göra vad man själv vill.

Hoppas semperdroppar mm ger någon effekt!

Jag har ju inte varit på efterkontroll än, men det kanske är dags och då ska jag be dem kolla järnvärdet också. Har inte ens tänkt på att det kan vara det som gör att jag är så trött jämt. Tack för tipset!

Och igen, hon är så fin lilla Livia!

2010-06-22 @ 21:04:23
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com
Postat av: Paulina

Är också glad för ett livstecken från er =) även om man inte pratar med någon av er så värst ofta så är det ändå kul att följa er på era bloggar.



Jag kom på en sak, iofs kanske lite sent men kanske kan pröva ändå. jag är med i något som kallas Buzzador, där man får testa på produkter/tjänster gratis och sedan ge ett omdöme om dessa. T ex fick jag nyligen testa på hudvårdsprodukter från Neutrogena, där jag även fick gratisprover för att ge ut till kompisar (det är deras idé, att man själv ska pröva och sedan ge ut till kompisar för att "sprida" det. Men egentligen kan man ta allting själv om man vill =) Men till sak. jag fick för ett tag sen ett mail om att de skulle ha kampanjer som riktar sig åt småbarnsföräldrar, vet dock inte vad det gäller men kan tänka mig att det kanske är blöjor eller något liknande. Vet inte hur stor chansen är att man får vara med om man registrerar sig, men man kanske kan pröva? Man behöver aldrig tacka ja till en kampanj om man inte vill göra den. Så jag undrar om du kanske skulle kunna vara intresserad? Det enda man behöver göra efter testperioden är att svara på ett antal frågor (om produkten var bra, skulle man kunna tänka sig använda den etc).



kramar

2010-06-23 @ 00:03:58
Postat av: Sara

Paulina: Ja, men det lät ju bra! Hört talas om Buzzador men inte satt mig in ytterligare i saken. Det kostar ingenting etc? Hur blir man medlem?

2010-06-26 @ 23:44:52
URL: http://krutgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0