plugglördag

Lördag igen, solen skiner men burrrr vad kallt! -25 fagra grader visade termometern imorse. Jag som såg framför mig några timmar sittandes i solskenet i stugan. Men tror vi sparar det till en annan helg. Jo.

Det är lustigt det där med hur lätt jag ständigt hittar nya kryphål ur det som måste göras. Vad smiter jag från idag då? Rebus:


+ = ?


Tror det kallas rapportskrivning. Egentligen helt för tidigt ute med att slutföra min lilla text, den ska ju faktiskt vara inne först imorgonkväll. Sista-minuten-människa som jag är får jag inte den rätta prestationskicken förrän deadline är närmare än nära. Men vad tusan - kanske bjuds på varmare grader imorgon och då vill jag minsann inte sitta inne och skriva! Skriver om miljövarudeklarationer typ I, dvs exempelvis svanenmärkt, KRAV etc. Rätt intressant faktiskt, förutom denna ständiga pytt-i-panna som huserar innanför pannbenet. När jag skrivit nog för dagen tänkte jag bege mig över till mapa för lite sällskap och middag!

Robert jobbar helg så han har precis knatat iväg till rabota. Också därför jag skriver idag, både för att jag skriver bäst när jag är ensam hemma och för att jag velat spendera hans lediga tid nu i veckan tillsammans med honom. Så kan jag plugga nu istället. Vi var och handlade igår, insåg en sak: där om någonstans finns det pengar att spara!

Nu ska jag göra som så. Från och med nu ska jag spara alla storhandlingskvitton och se vart pengarna flyger iväg. Insåg att vi nästan hade dubbelt så hög matkostnad som en vän. Inte okej. På detta första kvitto i högen ser jag helt klart vart pengarna flyger: frukt och grönt. Vill inte prioritera bort såna nyttigheter, däremot prioritera om. Kanske kan sitta och knapra på en morot istället för att festa på en avocado. När jag inte längre är gravid alltså. Nu äter jag det jag är sugen på, thank you very much. Kräsen som få. Förhoppningsvis kommer bönor och kyckling gå bra att äta sen också, finns pengar att spara där. Men är faktiskt först efter bebis anlänt vi behöver spara in, då jag får ersättning från försäkringskassan. Nu är det inga problem. Dock bra att redan nu börja bli medveten om vart pengarna försvinner!


Gårdagens nybakta rågkakor

Vi bakade även bröd igår, älskar doften av nybakt! Rågkakor blev det, ser så mysiga ut. Sedan storstädade vi toan efter att Robert hittat en pälsänger där. Usch usch usch! Misstänkte först en silverfisk eftersom den var i just badrummet, men såg onekligen ut som en pälsänger. Detta innebär att alla skåp, garderober, skafferi etc. ska få sig en genomgång nästa vecka när Robert är ledig. Med spray, skurning, vädring, utrensning m.m. Trodde vi klarat oss utan dessa små äcklen men tydligen inte. Bläää!

Dags att återgå till rapporten.


Take care!





Kommentarer
Postat av: Emsi

nej usch! det kan ju vara fläskängrar oxå, mycket död hud i badrum...

2010-02-20 @ 15:11:17
URL: http://emmsso.blogg.se/
Postat av: sanna

men gud vilka bröd, kan man få receptet? :) tänkte nog börja baka eget faktiskt, det kostar ju svinmycket nu, att köpa.



vi handlar för massor med tusenlappar varje månad coh jag säger varje månad att vi ska planera mer. varför klarar jag inte det?! :) jag älskar att mathandla, det är typ det bästa jag vet. men du vet ju vad dom säger, är magen glad är människan glad. undrar om man skulle veckahandla för att slippa kasta saker. måste iaf göra en matlista för annars blir det ju ingenting vettigt alls känns det som :)



usch, pälsä. är så äckliga!! vi hade såna när vi bodde på kallkällan, man vill ju typ fräsa runt i alla skåp med en giftspruta eller nåt!

2010-02-21 @ 20:26:38
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Maja

åh ni verkar vara precis som oss! Vi handlade typ mat för alla pengar vi hade innan Oliwer kom och jag förstod verkligen inte hur vi skulle klara det sen! Käkade typ vad vi ville varje dag och massa grönt hade vi alltid. Nu klarar vi oss på typ 1/4 av tidigare matkassa och det är klart det går men det är fan inte roligt. Jaja, det blir väl bättre med tiden när man börjar jobba igen =D

2010-02-21 @ 20:34:12
URL: http://mcmajjsan.blogg.se/
Postat av: evelina

Ballerina kladdkaka är sjukt gott!

2010-03-01 @ 23:10:03
URL: http://dinmammaluktarcurry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0