säte

Jag hade tänkt lägga in bilder på den nybäddade bebissängen men helt för splittrad för det. Precis hemkommen från barnmorska där det konstaterades att bebis fortfarande ligger i säte (rumpan neråt)- SUCK! Två barnmorskor som nästintill klämt sönder magen för att känna ordentligt. Så nu blir det vändningsförsök till veckan på Sunderbyn, något jag inte ser framemot. Hon ringer senare idag för att meddela vilken dag och tid det blir.

Nu fick jag dubbelångest, både för att jag hört att vändningsförsök inte är en trevlig upplevelse. Men mest för att barnmorskan sa att om det inte lyckas så blir det bäckenmätning för att se om det går att föda "vanliga vägen" eller blir kejsarsnitt. Jag sa att jag inte kommer föda vanligt i säte, men tydligen inte upp till mig att bestämma. Jag. Kommer. Inte. Föda. Vaginalt. I. Säte.

Så är det. Kommer jag gråta varje dag fram till förlossningen. Jag vill inte. Jag vet att det kan gå hur bra som helst men vill inte testa det med första barnet. Nej, nej, nej. Och jag vill verkligen föda vanligt! Jag vill inte snittas! Nu har jag kokat mig en kopp hallonbladsthé för att lugna nerverna. Bebis kan faktiskt hinna vända sig själv tills nästa vecka vilket vore det ultimata. Om inte så kan vändningsförsöket lyckas. Om inte - ja, då får jag ta ångesten då och argumentera för min sak.

I övrigt såg allt bra ut.

Blodtryck 105/65
Bebis ♥ 140 slag/min

SF-mått: 34 cm

Vikt fortfarande + 5 kg sedan start

Nu ska jag lägga mig med rumpan uppe på soffan och ligga så i 10 min. Denna procedur ska upprepas tre gånger per dag då det kan få bebis att vända sig själv. Ska möta upp Pernilla för lite shopping och en kaffe vid halv ett, kul sällskap jag kommer vara då...!

[ faaaaaaaaaaaaaaan ]


Take care!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Håller tummarna för att bebis vänder sig!

2010-04-23 @ 12:24:48
URL: http://linnch.blogg.se/
Postat av: Malin

Vaddå inte upp till dig å bestämma, ja tycker typ alla, spec. förstagångsföderskor blir snittade om den ligger i säte.



Men vi kan ju hoppas att vändningsförsöket lyckas. =)

2010-04-23 @ 13:06:57
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Postat av: PiaSandberg - MejasMamma

Men va? Det lät konstigt. När jag var i vecka 35-36 med Meja så var BM lite osäker på hur hon låg och hon sa då att om det inte går att vända henne så är det bara upp till MIG hur jag vill göra. Stå på dig! Men jag håller alla tummar och tår att bebben vänder på sig! :)

2010-04-23 @ 13:51:07
URL: http://piasandberg.blogg.se/
Postat av: Elin G

ojoj, läskigt! Jag ska hålla mina tummar att bäbis ska göra en liten piruett där inne:) Du kan ju alltid försöka hota med nånting läskigt och hälsa från mig:P Jajja, men hur det än blir, så kommer du klara det!

2010-04-23 @ 17:08:19
URL: http://eling.webblogg.se/
Postat av: Marie

Hoppas, hoppas, hoppas din olydiga bebis vänder på sig. Jag hade valt att prova föda i säte om någon av mina legat så, men det är ju lätt att säga när man aldrig varit utsatt för att fatta det beslutet på riktigt.



Men nog tror jag du får snitt om du verkligen vill det, de kan inte tvinga dig att föda vaginalt om du verkligen inte vill, däremot kan de säkert försöka övertala dig. Bara stå på sig! :)

2010-04-23 @ 18:27:39
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: sanna

åh, jag förstår din frustration, jag var i PRECIS samma sits som du, fast som jag berättade för dig tidigare, ännu senare i graviditeten. bara dagar kvar för c att vända sig rätt, det var verkligen inte kul.



man jag har för mig att dom sa till mig att om man kan föda säte men inte vill så blir det snitt. förstår dig, men var väldigt kluven själv, ville inte föda i säte, specellt inte första gången, och ville samtidigt absolit föda, fast jag var livrädd.



jag var också jätte ångestladdad för vändningsförsöket och satt och googlade om allas skräckupplevelser. när vi kom dit samma dag låg han helt plötsligt rätt, iallafall! jag tror det kommer gå jättebra, men tänker på er massor, vet att det ör jättejobbigt när det blir såhär. någonstans tar man nog förgivet att man ska få föda "vanligt" och uppleva det. det kändes så himla läskigt när det helt plötsligt kanske inte skulle bli så.



oroa dig, du kanske bara har en liten buse därinne som vill skrämmas lite ;)! KRAM

2010-04-23 @ 23:08:16
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: sanna

jag är ju pessimisten själv så jonas lugnande ord gjorde mig enbart förbannad, högravid som jag var! :)



jag kommer ihåg att jag kände mig ganska bitter över hela sutuationen, och att jag kände att jaha, nu har jag gått och varit orolig för fölossningen men äntligen börjat acceptera att han ska ut, efter typ en hel graviditet, och så ska jga inte få föda nu..



min bm sa att bebisarna köttar på sig nu i slutet så oftast hinner dom flippa runt lite där i slutet. joans systers barn flippade fel i vecka 37, båda gångerna, och sen tillbaka! jag tror att det kommer lösa sig men vet att den kommentaren inte hjälper ngt alls. jag håller iaf tummarna för dig och bebis, och att ni slipper vändningsförsöket!!

2010-04-24 @ 17:34:47
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Sofia Nordström

Stå på dig. du behöver inte föda i säte om du inte vill. Jag hade inte gjort det. för det första är det ditt första barn och föda i säte är nog 1000 ggr värre. Vilja vände sig inte heller förrens sent och det var ju tal om vändningsförsök men då sa min bm: "Men Sus är ett av dom bästa sjukhusen i Sverige på att föda i säte" då sa jag : "Skiter väl jag i" hahahahahha! nej,dom kanske försöker övertala dig men dom kan inte tvinga dig. hoppas den är en snäll bebis o vänder på sig! själv eller under vändningsförsöket.

2010-04-27 @ 19:27:14
Postat av: Sara

Tack Sofia! Jag kunde inte heller bry mig mindre att Sus är bäst på att föda i säte!! :P Nä då blir det snitt... Men hoppas på vändning!

2010-04-28 @ 09:57:12
URL: http://krutgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0