söndag


Söndag idag, vilket känns rätt okej. Har en skön vecka framför mig, stängning måndag, tisdag-onsdag säljutbildning och ledig torsdag-fredag! Plus helgen... Långledig, thank God.

Just tagit en paus ur läsandet, sitter som klistrad med Stieg Larssons deckar-triologi, mitt uppe i andra boken. Spännande värre, pauser är egentligen överflödigt men lade läsandet åt sidan för lite mandlar, brämhults juice och vindruvor.. kombinerat med datasittande.

Tidigare imorse spände jag och kusinen på oss skidorna och for ut på isen. Härligt, med all nysnö och precis lagom temperatur, ett par minus grader. Synd bara att allmänkonditionen låg under medel, jag kan inte låta bli att undra vart allt slit på Inpuls/dagliga promenader tar vägen då lungorna krampar efter en halvtimme på isen. Skyller på detoxen.

Det är lustigt hur vi ständigt har koll på andra människors göranden och förehavanden. Många gånger är det antagligen frågan om ren artighet. Stötte på en f.d. klasskamrat häromdagen. "Jaha, vad gör du nu för tiden? Vad har du gjort sedan skolan? Vilka från klassen umgås du med?". Den typen av bekanta, d.v.s. gamla klasskamrater, kollegor, ytliga kontakter handlar mycket om dessa standardfrågor. Oftast har man inte tänkt på personen i fråga sedan man befann sig i varandras närhet (i detta fall i samma klassrum), och man kommer inte tänka på personen förrän nästa gång man stöter ihop. Så varför utbyta standardfraser? Egentligen, för det är ju bara tomprat. Kanske finns någon psykologisk anledning att vi vill visa oss välvilligt inställda.

Hur som helst. Reflekterade än en gång över detta utbyte av information då jag satt på bussen, och under den korta sträckan (i tid, vad kan det handla om? 5-7 min) kunde jag inte undgå två karlar som satt och snackade (det var faktiskt den enda högljudda konversationen som hördes på bussen) . Det började med termer som "Hur är läget?", innan de helt plötsligt snubblade in på svensk infrastruktur och Sveriges ekonomiska läge, för att huxflux gå över till besök hos sina åldrade föräldrar. Sedan steg en av dem av på samma hållplats som jag, så de avslutade med "Ha det bra!". Vi snackar om en tidsintervall på 5 minuter. Effektivt värre.

Nu ska jag återgå till mitt slappande innan jag tar tag i resterna av julen och stökar upp dom på vinden inför nästa jul.

ps. Detoxen går bra. Inga abstinens besvär. ds.

Take care!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0