föräldrautbildning del 1

Då var första föräldrautbildningen avklarad. Det var faktiskt över förväntan, hört mycket om hur totalt onödigt det är och mest mumbojumbo. Men icket! Gick igenom olika förlossningsfaser, fick se en film och lite sådant. Vad som händer i kropp och knopp under förlossningens olika delar. Särskilt bra för Robert som inte läst så mycket och trott att det är som på film - du får en värk och åker raka spåret in till BB.

Men då var det detta med andning. Jag har tränat på vattengympan, jag har tränat själv - går jättebra. Att göra det i grupp tillsammans med Robert gick inte fullt lika bra. Det började med att vi alla skulle vända oss mot våran partner (Robert i mitt fall). Så skulle han nypa mig på insidan av låret, hårdare och hårdare tills det gjorde ont. Detta skulle då symbolisera en värk och jag skulle anpassa min andning i takt med värkens intensitet ökade. Sedan skulle han lätta på trycket och värken klinga av.

Jag kunde för mitt liv inte få lårklämmandet att liknas vid en värk. Det var ett lårklämmande. Jag försökte behärska min andning (in genom näsan, ut genom munnen) och fick se Robert sitta och stirra förväntansfullt på mig mittemot. Väldigt nära mittemot eftersom han trots allt skulle nå insidan av mina lår. Kände skrattet komma men lyckades behärska mig. Tills de övriga paren börjar ropa uppmuntrande ord till varandra. "Bra jobbat älskling!", "Kämpa på nu, kom igeeen!", "Andas, andas! Du måste andas! Iiiiin uuuuut". Som på en förlossning. Fast vi alla sitter mittemot varandra och klämmer lår.

Jaha. Loppet kört, jag lägger ner. Robert frågar högt varför jag skrattar istället för att andas. Jag föreslår att vi byter, jag nyper honom i låren så kan han prova fokusera på andning - han ska ju trots allt andas med mig när det är allvar. Han får inte ens till en enda liten inandning genom näsan. Vi gör en tyst överenskommelse att fortsätta träningen hemma. Utan lårnyp. Vi kan föreställa oss värkar istället.  

Tack och lov att inte Robert yttrade ord som "Kämpa Sara, du klarar detta! Du är stark!". Det får han mer än gärna säga under förlossningen. Hade han sagt det nu hade jag dött. Jag hade fått lämna rummet i skrattanfall.


Kommentarer
Postat av: Erica

haha. vad var det för föräldrautbildning!? jag hade också garvat och peter hade nog inte ens nypt mig i låret.

Vi fick de film och allt annat var totalt onödigt. Men då kunde jag inte andas när ja gkom till förlossningen, fast det fick man ju lära sig där. Tild ekom ju ut och det gick ju bra iaf=)

2010-03-04 @ 15:06:25
URL: http://humilis.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hahahaha det var då tur att vi inte gick nån FUB då, hade DÖTT av skratt om jag varit i samma rum som folk som ropar uppmuntrande ord till varann mitt i lårklämmandet! :P

2010-03-04 @ 15:40:10
URL: http://perdyy.blogspot.com
Postat av: emelie

Hahahahahahahahahaha....alltså jag hade avlidit med de där övningarna! Fy fan så komiskt!

2010-03-04 @ 17:48:58
Postat av: Sandra

Hihi ja du jag kan tänka mig denna upplevelse. Hade nog inte heller varit så långt ifrån skratt..



Låter iaf mysigt med föräldrautbildning. Om inte annat för den sociala biten. Vi vill också gå men våran är typ "hotad" då dom ska bygga om och grejer vilket känns rätt störande. Är ju inte precis vårat problem om du förstår va ja menar.



Ja!! Det är utan tvekan mer flickkläder och dessutom finns det så mycket FINARE och ROLIGARE plagg än på pojksidan. Flickkläder skulle man ju lätt kunna sträcka ut ena armen och bara gå och plocka på sig medan man på pojksidan verkligen får nöja sig med att leta.. Men är ju tur att det finns en del som är unisex som man åtminstone kan få ihop en bas. Är ju kanske inte så att man vill springa på stan direkt det lilla livet tittar ut.



Tycker ändå att vi ha börjat få ihop ett litet lager nu men det är fortfarande en hel del kvar. Är ju så mycket mer än vad man i början hade tänkt sig. Ska bli skönt att få göra bort vagnköpet snart också..



2010-03-04 @ 20:10:26
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: E

HAHAHAHAHA jag dööör!! ska jag oxå vara med om att bli nypt i låret samtidigt som jag ska låtsas andas och bli peppad av blivande pappan!? jisses, kommer aldrig gå.. :P men föräldrautbildning verkar bra ändå, bara att suga i dig all info du bara kan innan så du är förberedd och kan "försöka" slappna av (i den mån det nu är möjligt). suck it all in! ;)

2010-03-04 @ 20:34:14
URL: http://emmsso.blogg.se/
Postat av: Marie

Fy fan vad jag skrattade gott åt detta, läste det för några kompisar och de höll på att dö. De kommer aldrig våga skaffa barn efter det här, haha.



Har aldrig varit på något liknade. På förlossningen visade de mig lite snabbt hur jag skulle andas och det gick alldeles utmärkt. Men andning är A och O när det kommer till smärthantering under barnafödande så det lär ju inte skada något att träna lite på det. :)

2010-03-05 @ 11:48:20
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hehe skönt och höra att det finns någon annan än min då som kan va lite fräck. Men det är ju bara roligt!



Jo jag har faktiskt tänkt lägga fram det som ett förslag. Tycker att man borde ha rätt till det.



Blir att köpa ny vagn, kan vara värt i slutänden trots allt. Jag vågar inte köpa något som jag inte har sett och känt på när det är beggat. Man vet ju aldrig vad man får hem.

Beställde den faktiskt igår och absolut inte från Barnenshus som är dyrast i stan :-P utan från Jaala. Lutar åt att få den till ett riktigt bra pris men än är inte förhandlingarna över hehe.



Vad har ni för planer för helgen då? Sj sitter jag ensammen då P jobbar, SUCK

2010-03-06 @ 11:27:39
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: Emo

haha gissa vem som åt "TEXAS PECAN" till frulle idag? :P

2010-03-07 @ 14:25:29
URL: http://emmsso.blogg.se/
Postat av: sanna

alltå jag förstår dig! vi fick också testa det där och jag DOG också av skratt!! :)

2010-03-07 @ 16:01:28
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0