livstecken

Tack så jättemycket för alla fina gratulationer i förra och förrförra inlägget!

Har haft en välbehövlig paus från livet utanför bebisbubblan. Så mycket nytt att smälta, nya rutiner att hitta, hormoner som lever loppan och mitt i allt detta fullt ansvar för ett nytt litet liv. Knappt pratat med någon utanför familjen utan bara landat i tillvaron.


Trött Livia som däckat hos mamma efter mat och på pappa efter rapning

Snittet gör fortfarande ont men betydligt bättre, mest när jag reser mig/lägger mig eller böjer mig. Avvaktar fortfarande med att lyfta lillan, trots att det kliar i fingrarna. Kämpar på med amning, gör ont som stryk i bröstvårtorna. Spyr bebisen upp små klumpar med blod är det koagulerat blod från mammas bröstvårtor. Nu vet ni det. Fick jag också lära mig efter att ha slängt mig (eller slängt Robert rättare sagt) på telefonen i panik och ringt till BB. Jag gråter för att det gör ont, och när jag inte gör det gråter jag för att jag inte kanske inte kommer klara av att amma och känner mig som tidernas sämsta mamma som förvägrar mitt barn den ultimata maten och närheten som amning ger på bekostnad av såriga bröst. Testat amningsnappar av olika märken och storlekar men fungerar tyvärr inte. Nu pumpar jag ur tills brösten läkt och ska då göra ett nytt försök. Det ironiska i sammanhanget är att jag inte ens visste om jag ville amma innan Livia fanns! Vad lätt beslut det varit om läget fortfarande varit detsamma.


Matstund (även om fotografen var roligare)

Vi har avverkat första barnvagnspromenaden. Det gick bra, pappan var en riktig hönspappa som helst av allt ville vända hemåt efter 5 meter. Jag kände lugnet, föreslog en lunch ute. Fick bli en kompromiss - jag fick min lunch ute och den intogs på Smaka så Robert kunde känna att vi var nära hem. Vi har även testat första hemmabadet, något som Livia tyckte var väldigt överskattat. Nästa gång ska vi nog testa när hon är nyäten. Vi lär oss.


Första barnvagnspromenaden måste såklart förevigas!

Kan inte säga nog hur glad jag är över att vi gjorde matlådor och frös in, samt fick en matpåse av mamma när vi kom hem från BB. Tiden finns inte till sådant. Istället varvas det blöjbyten med matningar med vaggningar av bebis med magont (vad det skär i mammahjärtat när hon har ont och det inte finns något att göra!) och vips - är dagen slut. Några sömnförsök däremellan är inte att förglömma.


Är man rockbaby så är man!

Ska ta tag i att börja plöja igenom bloggar, har närmare en miljon nya inlägg att läsa på bloglovin (kjändes det som när jag loggade in).

....Eller så inte, för nu vaknade det lilla livet!


Take care!


Kommentarer
Postat av: Pia - MejasMamma

Grattis! Shit så söööt!:) Lite sugen blir man! ;)

Du får säga till när du är redo för lite mammahäng! :)

2010-06-14 @ 19:29:36
URL: http://piasandberg.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Finaste Livia! :D Och stoltaste nyblivna pappan och mamman med vagnen :P

2010-06-14 @ 20:28:58
URL: http://perdyy.blogspot.com
Postat av: emelie

Men gud så bedårande hon är=) Jag tycker INTE att du ska känna dig som en dålig mamma för att du inte pallar att amma. Om du bara "lider" av det så känner ju säkert Livia av det också och då är det säkert bättre med ersättning stället, men jag kan tänka mig frustrationen. Ja gud tänk att du har bebis, det är så overkligt men det blir nog verkligt när man får se henne=9 Kram

2010-06-14 @ 21:00:01
Postat av: Erica

Oo vad jag känner med dig angående amningen. det var så det var för mig och Tilde. jag hade så ont och blödde. Jag grät och grät. men höll ut tills hon var 2 månader. det var det dummaste jag gjorde. Man ska må bra under den första tiden tycker jag. Därför valde jag också bort att inte amma Robin. Ersättning är bra och man är inte dålig mamma. men på något sätt så känner man sig som sämst.

Med magen - köp minifom och semperdroppar. det är verkligen skitbra! Har iaf fungerat för båda mina barn. (Med minifomen ge 30 droppar åt gången och inte 10 som det står.)

Hon är så sjukt söt. den sötaste jag sett!(förutom sina egna då=))

Ska bli kul att ses!

2010-06-14 @ 21:37:43
URL: http://humilis.blogg.se/
Postat av: sofia n

Åh först och främsk-Vilken söt liten tjej!! Mitt hjärta smälter.



Sen känner jag igen mig i allt du skriver om amningen. Jag visste jag inte heller hur mycket jag ville amma förrens jag fick Vilja. Jag grät och grät och grät lite mer för att det inte gick. Och jag kände mig som en jättedålig mamma. Men vet du vad nån skrev till mig då?"Mamma-kärleken sitter inte i tissarna" Och det stämmer ju sååå bra! Jag och Vilja har haft så fina stunden med flaskan. jag har klätt av mig,haft henne nära min kropp,ögonkontakt och bara myst. Det har varit minst lika fint. Men det var jobbigt från början men när jag väl accepterade att jag inte kunde amma henne så mådde jag MYCKET bättre. Fast jag hade ju andra förutsättningar att inte kunna amma henne. Jag hoppas att dina bröstvårtor blir bättre för man ska ju inte hymla med att det är fantastiskt med amning. Praktiskt,du har alltid med dig bra tempererad mat. Fast det blir bra hur du än väljer att göra!:)



2010-06-14 @ 21:38:42
URL: http://underbaravilja.blogg.se/
Postat av: Karolin

Hej!

Åh vilken lite sötnos hon är lilla Livia! så roligt med stolt mamma och pappa...måste som sagt verkligen försöka komma och hälsa på i sommar..

Kramar från Sthlm

2010-06-14 @ 21:41:02
Postat av: Maja

Jag ville också verkligen amma och det förstod jag först när jag låg där på bb och ingenting fungerade. Jag höll ut en månad och sen blev det bättre... men det var en hemsk månad. Dock var det värt det, jag älskade att amma!



Men du är världens bästa mamma oavsett hur du gör. Kärlek kommer inte ur bröst eller flaska, det kommer från dig och dina handlingar för att ni som familj ska ha det bra.



Du har verkligen världens sötaste dotter!

2010-06-14 @ 21:49:37
URL: http://mcmajjsan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Roligt med uppdatering! Tror du kommer vara en underbar mor , med eller utan ammning!:D Krammixx och hälsa familjen, hihi

2010-06-14 @ 21:59:28
URL: http://lillstinta.blogg.se/
Postat av: sanna

vad fina ni är!! åh så mysigt det ser ut, jag blir ju sjukt syskonsugen nu ;)!



förstår att det känns jobbigt när amningen strular, men glöm inte att ersättning är precis lika bra näringsmässigt. den nära stunden med livia får du ju fast du matar från flaska, så känn dig inte dålig, även om det råder en viss amningshets bland alla mammor vet ju du vad som känns bäst för dig. lita på din känsla så mår ni bra alllihopa :)



men ett litet tips: om livia har ont i magen när du ammar, drick anis-fänkål-kummin te i massor (svinbra, slår hål på gasbubblorna i lilla magen). till tuttsen: ullfett! köp lansiloh på naturebutiken i strandgallerian. lätt det bästa som finns, alla sår läker snabbare än ljuset! ;)



KRAMAR

2010-06-14 @ 23:18:11
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vilken liten sötnos! Alla har skrivit så mycket bra om amningen, för mig var det som för Maja. Gjorde väldigt ont första veckorna, fick även svamp, men är så värt det när man får det att fungera. :)

Tips om magknip- Bär henne i sjal, Windi (vi har några över om du vill köpa), och om minifom inte fungerar så finns det Cuplaton i Finland som fungerade bäst för oss. Jag struntade i att dricka mjölk också, dom kan vara känsliga för mjölk i början.. Lycka till! Hoppas ni hittar det som passar bäst för er.. Bebisbubblan är myyyyysig! :)

2010-06-15 @ 08:49:44
URL: http://babykvarnstrom.blogg.se/
Postat av: Emsi

Äntligen uppdatering!! Har hört att det kan vara jättejobbigt med amningen.. hang in there darl! gör det som känns bäst för dig!

Vilka mysiga bilder, blir alldeles varm inombords. Finaste familjen :) Puss på er alla!

2010-06-15 @ 10:47:15
URL: http://emmsso.blogg.se/
Postat av: Malin

Finns inte mycket att tillägga om amning som ingen ovan redan skrivit. Gör helt enkelt det som känns bäst för dig. Det blir bäst för hela lilla familjen.



Hon är bara så söt. Alla bebisar är ju fina, men Livia är verkligen något utöver det vanliga! :)

2010-06-15 @ 13:18:41
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com
Postat av: Anonym

Grattis med den lilla, kul att hon äntligen bestämde sig att visa sig. Hoppas du fixar god självkänsla under den här kritiska tiden, vad som än händer är det kärleken som du hyser till ditt barn som är viktigaste.



Angående amning, man såg att det var napp med i bilden.

Från vårdguiden.se



Napp



Använd napp om du tycker att ditt barn behöver det, men det är bra att känna till att flasknapp eller sugnapp kan störa amningen den första tiden. Vänta gärna med att ge napp tills amningen kommit igång och fungerar bra. Sugandet på bröstet är annorlunda än sugandet på en napp. Ofta fungerar nappen bättre när barnet blivit lite äldre. Pröva dig fram.



Men hur som helst det viktigaste är att du knyter starka band till dottern, med moders kärleken kommer du lösa dina problem.

2010-06-15 @ 20:26:06
Postat av: JOnna

hej ! Hittade hit via sannas blogg och grattis till bebisen !



Jag känner igen mig när du skriver om amningen. Mina bröstvårtor var såm två stora sårskorpor. Använd ullfett och sen när skorpan är jättemjuk, så mjuk att du kan bara dra bort små bitar INTE dom som sitter fast, så ta bort dom på en gång för det är därifrån alla bakterierna kommer och därför det aldrig läker ordentligt. jag körde med amningsnapp (gjorde även sjukt ont då) stampade i golvet och grät för att det gjorde så ont, det blev mkt bättre efter jag börjat skrapa av det mjuka från skorpan och till slut kunde jag amma utan amningsnapp oxå. Dock efter 3 månader så blev han inte mätt så då gick jag succesivt över till ersättning som funkade superbra för oss ! Så skit i vad alla amninghysteriska säger och gör det som känns bäst :)

2010-06-15 @ 21:01:09
URL: http://jjonnaa.blogg.se/
Postat av: Jonna

Just ja :) Min son hade jättemkt magknip, dropparna hjälpte inte riktigt men fick tipset att gunga han riktigt ordentligt i luften i babyskyddet, då bajsade han varje gång och det släppte haha :) Värt att prova ;) det är tydligen så kolik-gungorna är .

2010-06-15 @ 21:03:44
URL: http://jjonnaa.blogg.se/
Postat av: Josse

ÅÅÅÅ vad fin hon är!! Det kommer vara många tårar, osäkerhet och tankar nu i början.Men försök att tänka att bara du är den bästa mamma för Livia och för att hon ska må som bäst ska du oxå må bra.Lyssna på dig själv och på dom som DU tycker ger bra råd inte på dom som bara ska tycka en massa för att det borde vara si eller så.Grattis än en gång! :)

2010-06-16 @ 20:28:55
Postat av: Madde

Jag håller med alla ovanstående ang amningen! Må inte dåligt över det!



Tösen är söt som socker:) Vilken prinsessa! Hoppas såret på magen snart känns bättre. Massa kramar från mig och grattis igen:)

2010-06-17 @ 11:18:30
URL: http://tildesmamma.webblogg.se/
Postat av: Malin

Hur flyter livet på som mamma? Vill ju ha en uppdatering! =)

2010-06-20 @ 21:47:35
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0