mat

Borde egentligen byta namn från krutgumman till matgumman eller liknande. Bloggar ofta om mat, fika och bröd! Men samtidigt älskar jag att få tips och inspiration av andra bloggare på goda rätter. Så fortsätter nog med det ett tag till. Vi får väl se hur mycket matbloggande det blir när lilla fröet kommit, då lär det mer vara "idag tinade vi upp den matlådan, imorgon blir det fiskbullar". Hur som helst, mattips kommer längre ner... (jag såg för övrigt till min glädje att mozzarella fanns på livsmedelsverkets hemsida över ostar som var ok att äta när man är gravid, så länge den är nyförpackad. Hade ändå tänkt synda eftersom vi körde på ugnsvarm men nu behövde jag inte ens fundera på saken!).

Igår hade vi en effektiv dag. Robert hade ledigdag från när han jobbade förra helgen så vi passade på att göra bort en massa nyttogrejer. Tvättade, städade skåpar etc. Vi for även till Barnens hus för att hämta ut den kostnadsfria babyboxen man får där när det blir tillökning i familjen. Däremot var den tillfälligt slut, så blir att återkomma nästa vecka. Har även börjat gå igenom listan med vad som behöver köpas innan bebis anländer. Kollade bl.a. igenom babykläderna och kunde konstatera att vi behöver köpa mer.


Ska det rymmas en människa i den här?

När jag satt där med en mini-body i handen fick jag en otrolig längtan efter pyret. Tänk att en liten bebis snart ska fylla kläderna. Nästan jobbiga dessa stunder som gör att det gör ont i kroppen av toklängtan. Såhär långt innan och allt. Då föredrar jag faktiskt hellre lagom längtan med panik över hur snabbt tiden går ;-)

Bebis har fortfarande bra dygnsrytm, hoppas den ligger kvar även på utsidan. Varit lite smått orolig över att liten aldrig sover, känns som att det rör sig i magen mest hela dagarna. Morgon, middag, kväll. På skolan, hemma, på stan. Men det är ju klart - eftersom bebis sköter sig och sover på natten! Brukar ligga varje morgon innan jag stiger upp med händerna stilla på magen och känna hur liten börjar småbuffa för att sedan övergå till helvaken. Alltså rejäla sparkar och organvridningar. Mina organ då. Alltid ungefär 5 min efter att jag själv vaknat. Fascinerande.

Nu blir det mattips innan jag ska koka mig en kopp kanelkaffe och köra igång med dagens pluggande. Idag tänkte jag läsa en bok om kommunalrätt inför nästa veckas föreläsningar!


Saras hushållsskola


Mattips 1: Snabba färsrutor med medelhavsfyllning. Hittade vi i ett nummer av Buffé. Uteslöt kapris då jag inte gillar det. Nästa gång pressar vi nog ner en vitlöksklyfta också och när jag inte är gravid tar vi "riktig" fetaost. Men riktigt gott var det! I receptet skulle biffarna serveras till en pastasallad med körsbärstomater, oliver och basilika. Vi gjorde en annan variant eftersom vi hade ätit lasagne nyligt: matvete, avocado, körsbärstomater, röd lök, bönor.. Till det en vinegrette med fransk senap och pressad vitlök.



400 g nötfärs
1/2 gul lök
2 msk dijonsenap
2 msk kapris (tog inte vi som sagt)
75-100 g fetaost
1 tsk timjan
2 msk japansk soja
1 dl vatten, vitt vin eller matlagningsgrädde (vi körde 50/50 av grädde och matlagningsvin)
smör
svartpeppar

Knåda ihop färsen och lägg mellan två stora bitar plastfolie/bakplåtspapper. Platta ut till en stor fyrkant (30*25cm), ta bort plasten och dela i fyra bitar. Bre senap på varje bit (lämna 1 cm runtom), strö över hackad lök, smulad fetaost, timjan och ev kapris. Vik ihop varje ruta och tryck till kanterna. Krydda med peppar och lite salt. Stek ca 3 min på varje sida, häll sedan på grädde/vatten/vin och låt biffarna småkoka någon minut.

Mattips 2: Räksallad. Detta snörde vi ihop igår med det som fanns hemma. Vi köper räkor när det är billigt som vi sedan har i frysen, när vi har matkris är det bara att tina och skala! Samma med baguette, brukar vi också ha liggandes i frysen. Så efter gårdagens fejjande fixade vi en god räksallad med vinegrette, till det varm baguette med hemmagjort vitlökssmör och mozzarella. Jag dregglar vid tanken.



Ta helt enkelt det som finns hemma och rör ner i en sallad. Smaksätt det hela med en god vinegrette. Vanlig ost fungerar lika bra för att piffa upp ett bröd tillsammans med vitlökssmör. Gott, relativt nyttigt och enkelt!


Take care!


Kommentarer
Postat av: Pia - MejasMamma

Det är helt otroligt att dom ryms i sånna där små kläder. Kan inte komma ihåg att Meja har varit en sån plutt!:)

2010-02-26 @ 13:35:23
URL: http://piasandberg.blogg.se/
Postat av: Marie

Får man inte äta feta när man är preggo? Och att man kanske ska kolla andra ostar också har jag helt förträngt. Jag äter du mozzarella för det mesta. Fan vilken dålig gravid jag är den här gången!

2010-02-26 @ 19:31:00
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja det är verkligen jätte fint här så jag kan förstå att ni blir sugna :-) Har de jätte mysigt!



Jo du på storgatan blev det inte mkt till privatliv direkt du gick utanför dörren. En sån dag du bara kände dig risig och ville behålla mjukisbrallorna på stannade man helst inne. Trivs helt klart bättre med ett lite behaglig avstånd till stan.



Okej, ja jag kanske borde kolla upp det bättre. Är verkligen något jag skulle behöva. Bm rekomenderar också sjukgymnastik men bada känns lite roligare hehe..



Hoppas ni har en bra kväll :)

2010-02-26 @ 23:01:46
URL: http://sandrazzz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0