sommaruppehåll

Nästan en månad sedan sist, vi kallar det lite fint för sommaruppehåll. Inne på tredje veckan utan Robert hemma då han semestrat färdigt för i sommar, går riktigt bra att vara själv. Tack gånger tusen för att mjölkfritt gjort Livias mage stabilare. Annars hade det varit ett annat läge kan vi lugnt konstatera. Hur som helst så prioriteras tiden när hon sover antingen för balkonghäng (vid sol) eller uppackning (vid regn). Nu kändes det dock som att bloggen riktigt höll på mögla bort så jag tog mig i kragen!


Snuttan med lite babyeksem kvar på kinderna innan kortisonet gjort sitt

Livia är sedan några veckor tillbaka helt återställd efter sina infektionsutlösta hudförändringar som det står på läkarintyget. Vi är glada att vi slipper ge henne antibiotika för det gillade hon inte! Förstår väl jag, ingen smaksensation direkt. Dessutom slog den ut magen totalt, hon blev jättelös och fick ont (igen). Robert muttrade en morgon när jag hade "morgonpasset" och behövde hjälp att ge henne antibiotikan. Jag tyckte dock att det var jag som dragit nitlotten med tanke på hur blöjbytet urartade:


Välkommen till verkligheten

En obevakad sekund och - TADA! Var bara att slå igång tvättmaskinen och plocka fram skurtrasan. Ett annat blöjbyte sköt hon också skarpt, över blöjkanten och fram till väggen mittemot skötbordet som fick sig några snygga nyanser. Nu är magen som vanligt igen. Thank God.


Klänningspremiären! Jag är ju trots allt en flicka...!

Det är fantastiskt att se hur Livia hela tiden utvecklas. Och fort går det, hon blev två månader i fredags. Vart försvann tiden? Hon har börjat "prata" mycket, både med oss och sina leksaker. Hennes nya favoritsysselsättning är att stå i mitt eller Roberts knä. Hon har en mycket bestämd vilja som jag inte vet vartifrån hon har fått då både jag och Robert var lugna som bebisar. Det duger inte att sitta och mysa mot bröstet på mammsen utan axeln ska det vara (jag seeer ju inget annars mamma!). Våga bara sitta stilla längre stunder, då minsann...! Vagnen är även den tråkig, fungerar en 20-30 minuter kanske, sedan tar det stopp. Givna ilskeutbrott är när en mössa åker på eller en tröja dras över huvudet. Hemska tanke. Vi ser framemot trotsåldern, det gör vi verkligen.


Stå och busa är såååå kuuuuuul!

Vi kommer oss alltmer till rätta i lägenheten. Renoveringen är kvar men Robert har tagit en semestervecka i september för detta. Hur det nu är tänkt att vi (jag) ska ha kunnat välja tapeter tills dess. Jag som alltid haft beslutsångest har blivit hundra gånger värre sedan graviditeten, fråga mig inte varför. Att välja tapeter till lägenheten är ett projekt som kommer ta många långa veckor att besluta! Men när det är klart kommer vi få det fint. Mycket barnvänligt område också, flera barnfamiljer på samma gård har vi kunnat konstatera under våra stunder med balkongmys. Är av den gamla skolan som tror att frisk luft är bra för barn vilket gör att Livia fått vara ute så mycket som möjligt när vädret tillåtit.


Busat, sovit, luftat rumpan... Maten är dock inte hennes ;-)

Nu i helgen var det lulekalas, blev ett kalasbesök på dagtid lördag. Som de vuxna och ansvartagande individer vi blivit. Nog var vi bägge två rätt kalassugna då alla vänner var ute i svängen, men väl tillbaka i bebisbubbla på Björks så gick det över. Vi tog en sommardrink på balkongen innan vi åt en smarrig plockmiddag. Kvällen avrundades med film! Livia sover numera så pass regelbundet (peppar peppar) så hon brukar somna runt 20-tiden. Nattmål runt 4 och vaknar sedan runt 7-8 någon gång.


Eget kalas!

...Sådär, kan jag fortsätta skriva efter ett uppehåll på ca 10 timmar. Lillan vaknade, sedan kom Pernilla och Ebba förbi på en kaffe och efter det var Livia en övertrött gnällfia fram tills att vi for på kusinkalas då hon snarksov i babyskyddet. Nyss hemkomna men tror bestämt att far och mor gör smart i att knyta sig de också. Hon somnade precis på nytt i sin egen säng som vi för övrigt premiärinvigde förra veckan. Gick hur bra som helst för henne, var nog värre för mamman... Sängen kändes så stor och tom helt plötsligt. Men bra att hon (jag) vänjer sig, hennes säng står ändå kloss med min. Och ibland låter jag henne ligga kvar hos oss efter nattmålet.

Nå. Som sagt. John Blund. Ska försöka bättra mig så inte nästa uppdatering kommer om en månad.


GODNATT!


Take care!



Kommentarer
Postat av: Marie

Hon blir bara sötare och sötare! Kul med lite uppdatering. :)



Om ni har tur gör hon bort den gnälliga biten nu och blir världens snällaste treårstrotsare. Värre för oss i så fall som har extremt snälla bebisar. Tänk om man får igen det i trotsen, fy fan. Fast jag tippar mest på att vi kommer få igen det i tonåren och ja, då får vi nog ta alla vaknätter vi aldrig haft när de varit bebisar. Genom att sitta och vänta att de ska komma hem på kvällen eller åtminstone höra av sig.



Ni ser då ut att äta gott och njuta av tiden, lägenheten kan vänta, den går nog ingenstans. ;D

2010-08-10 @ 06:58:49
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Löööövley med lite uppdatering!! :D



Renoveringen får ni ta lite då och då, jag säger som Marie; lägenheten kan vänta den går nog ingenstans :P



Skönt med bra nätter och hyffsat regelbundna tider...lite egentid på kvällskvisten är rätt fint! :)

2010-08-10 @ 08:41:57
URL: http://perdyy.blogspot.com
Postat av: Nina

Gud så fin och söt hon är. Såg inte kul ut den där bajsbomben hahhaa

2010-08-10 @ 10:49:46
Postat av: Jenny

Mysigt, mysigt när trotsålden kommer :) Det är bra att tjejen vet vad hon vill:D. Visst var de fina, har tänkt köpa ett par sisådär i ett år eller 2.

2010-08-10 @ 14:30:06
URL: http://lillstinta.blogg.se/
Postat av: Sinne

Tack så mycket :) Jaa men visst, super! Slippa vara borta hela långa dagen. Dock kommer jag ju vara tvungen vara i Umeå ibland och det känns såklart lite jobbigt. Men jag försöker tänka att jag kommer kunna vara hemma så mycket mer med henne än om jag jobbat! Dessutom kommer hon i stort sett aldrig behöva vara på dagis heldagar :)



Men gud så skönt att det blev bättre med mjölkfritt! Allt blir så mycket lättare när dom inte har sådär ont :)



Haha jaha, då var det T som mindes fel! :) Jajemen, vi köpte en flaska.



Han pratar inte finska med henne men jag vill att hon ska lära sig. Det är så lätt om man börjar när dom är så små :) Eftersom hans föräldrar pratar mycket finska kan det ju vara kul. Om jag kan lära mig är ju dock lite mindre troligt haha :D



Åh, vi har en tjej med öroninflammation hemma. Det kom bara pang bom. Vi var på stan igår och hon var glad och mådde bra, men i natt har hon varit superledsen. Äter inte, har feber och är ledsen till och från, skitjobbigt att se :(

2010-08-10 @ 15:31:49
URL: http://sinnesvarld.blogg.se/
Postat av: carrå - 19 år och gravid

Gud vilken söt liten flicka :D

2010-08-10 @ 15:50:34
URL: http://ettnyttsteg.blogg.se/
Postat av: Sandra

Nä men titta, nu har du också tagit dig till tangenterna. Den som väntar på något gott ;)



Ja men det var jätte trevligt att kika förbi, var kul att se hur ni har det. Det får vi göra om. Det är bara att höra av er och svänga förbi.



Hehe nu förstår jag vad Robert antydde ang bajskalas. Det är lite tryck bär bak. Jag har peppar,pappar bara lyckats "stå ivägen" en gång. Däremot det andra ska vi inte tala om men man har börja lära sig att förutse det också nu :-P



Måste säga att jag inte kände nå kalassug alls i år, konstigt nog. Det var mysigt att gå under dagen men på kvällen tyckte jag det var rätt skönt att stanna hemma i soffan. Har dock en förmåga att se konsekvenserna så mycket tydligare nu för tiden så det kanske berodde på det..?



Gnällandet fortsätter om än jag tycker att det varit lite mindre dom senaste dagarna. Har ökat ytterligare lite i ersättning nu med så vi får se. Dom Nöjda, mysiga stunderna överväger för det mesta.



2010-08-11 @ 11:23:48
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: E

sommaruppehåll tycker vi INTE om! :P så fin hon är och vad roligt att läsa om hennes utveckling. hon kommer bli en viljestark envis dam! ;)

önskar att vi kunde prata mer, mycket har hänt här och mina framtidsplaner har ändrats totalt. lutar åt att jag inte åker och jobbar på fartyg, kanske blir kvar här till oktober.. saknar dig massor!

2010-08-11 @ 11:32:17
URL: http://emmsso.blogg.se/
Postat av: Malin

Kul med uppdatering:)

Nog hinner ni renovera, välja tapeter och allt sånt. Passa på att njuta av söta Livia istället. Säger jag som känner mig tokstressad över allt vi har att göra haha, men jag påminner mig hela tiden om att det får ta tid.

Och visst är ergon bäst såna där dagar då de små inte riktigt är nöjda!

2010-08-11 @ 21:19:15
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0