Utkast: Hur man ...

Hur man effektivt läser in 30 sidor engelsk geologi/biologi:


* Man ser slutet på en okänd film på canal+

* Efter det ser man reprisen av Du blir vad du äter (som du redan kan utantill för att du sett det förut)

* Man leker kylskåpsråtta och fyndar både det ena och det andra

* Man sms-terrar sin pojkvän på jobbet och skickar mms på hur du dött i skolboken


Well. Med andra ord går det inge bra för mitt lag idag! Jag skyller detta på orutin, såg först idag att det stod i kursplanen att vi skulle läsa ca 30 sidor + göra en uppgift tills imorgon i den engelska bibeln (i tyngd och storlek, ja). Detta kom som en överraskning, fint paketerad efter en heldag ute i skogen där vi artbestämt mängder med arter, gått upp och ner tills svetten lackat och jag även övat på de sociala skillsen med mina nya klasskamrater. Min kropp och knopp var (är) helt slut när jag kom hem och gjorde upptäckten.

Det tar minst dubbelt så länge när det är på engelska. Minst. Mängder med nya termer som måste slås upp, sammanhang som tappas bort för ordstakande... Antar att man måste vänja sig, har ju läst en del böcker på engelska och ser oftast filmer med engelsk text men bägge delarna av det skönlitterära slaget!


784 sidor engelsk bibel. 784 sidor!!!!!!

Var i alla fall skönt med en heldag ute i skogen, njuta av naturen (hette för övrigt Snöberget, ett naturreservat vid Niemesel ungefär) och få se en riktig skogsbäck där vi hittade musslor! Sagt till Robert att vi måste fara dit igen! Ta med sig en matsäck och slurpa i sig skog. Det blev en märklig uppdelning under dagen, "norrbottningarna" för sig och resten för sig. How come? Jo, för att de andra sjöng för full hals, skrek och brottades. För mig handlar en skogsupplevelse om relativ tystnad, du känner alla dofter, lyssnar till skogens egna ljud och förhoppningsvis får du en skymt av något vilt (vilket försvåras av en lekstuga). Robert tycker jag är gaggig som en gammal tant, haha!

Nu måste jag försöka på nytt med boken. Till och med övervägt att synda med kaffe för att orka. Men bestämt mig att jag läser det jag pallar, får spela frågetecken över resten "Va? Vadå läsa? Inte visste jag att man skulle kolla i kursplanen.......!!".

Oh and by the way, hade självskrivet med mig detoxmat på trippen och när de andra köpte glass plockade jag fram mitt äpple och en nötblandning. Synd bara att en klasskamrat ville kika på min blandning och jag spillde ut alltihop innanför dörren till butiken när jag skulle räcka över burken ;-) Den såg god ut iaf....

Take care!






Kommentarer
Postat av: Hanna

Wow, du är bra mot den akuta plugg-lust jag lider av, inte direkt botemedel, men helt klart bromsmedicin! ;)

2009-09-04 @ 10:55:21
URL: http://alveriff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0