nyäten

Oh my vilken matkoma! Precis ätit middag, fläsk(ytter)filégryta i rosépepparsås, bandspagetti och knaperstekt bacon. Till detta den sedvanliga dragonsalladen. Redan lagt ut receptet här en gång tidigare så får räcka så. Eftersom Robert jobbar helg och då slutar kl 18:30 hade jag maten på bordet när han kom hem. Som den husfru jag är.


Gårdagens sushimiddag och dagens köttmiddag

När vi lika är inne på ämnet mat så kände jag mig riktigt duktig när jag istället för yoghurt/gröt fixade mig en räksallad till lunch. Skalade räkor, gjorde vinegrette - hela baletten. Är egentligen varken svårt eller tidskrävande, bara inte lika bekvämt som en filtallrik. Men måste tänka på lilla pyret också, som behöver vitaminer och mineraler!

Passat på att plugga idag när Robert ändå jobbat och jag inte haft några andra planer. Sis kom över på en kopp morgonkaffe och pluggade ett par timmar hon med. Tur var väl det, eftersom jag inte hunnit få min lagbok ännu och då fick låna hennes. Satt tills jag var klar med övningarna i förvaltningsrätt som vi ska ha färdiga i veckan. Så nu kan jag med gott samvete ägna söndagen åt annat än skola!

Förutom plugg och matlagning har jag även ägnat dagen åt två andra saker: njuta av bebis och digga musik. Jag älskar att bara ligga i soffan på rygg och känna bebis röra sig, sparka, fäkta och mellan varven göra hela vändningar. Okej, de sistnämnda är inte alltför skönt då det känns som att alla organ möbleras om på köpet. Värre lär det bli. Men ändå fascinerande. Antar att det är en av grejerna man kan sakna när man inte längre är gravid. Så passar på att njuta för fullt nu!

Sedan letade jag upp Hair soundtrack på Spotify (gammal nostalgiklassiker från förr, Hair är en musikalfilm som jag älskade!). Hög volym i högtalarna, sedan in i köket för matlagning och allsång. För att inte nämna dansande. Tog en sväng om i köket jag och skärbrädan, rockade även loss med tomaterna. Som på film ni vet. Började småfnissa när jag tänkte på vad grannarna måste tänka när de passerar på en loftgång alldeles utanför köksfönstret. Står jag där i hemmakläder med putmage, mimar (som de ser det) och dansar mer eller mindre graciöst. Kanske mindre. Definitvt mindre.

Eftersom filmen Hair är från 60-70 talets hippietid så innefattar låtarna en hel del knark. Igår spelade bebis pappa andra låtar (av Dan Berglund) för liten som innehöll kommunism, revolution och allt möjligt smått och gott. Utöver det brukar bebis oftast få höra diverse growlinglåtar som jag inte har en aning om vad det handlar om men låter onekligen inte som att det är blomstrande ängar det sjungs om. Tur att bebis inte kan engelska. Eller svenska heller för den delen. Hur som helst tror jag det är dags för lite "Bä bä vita lamm" och "Blinka lilla stjärna". Gjorde faktiskt slag i saken och spelade ett par barnvisor. Såna vi kan sjunga sen för att göra lillis glad och lugn. Jag har då ingen lust att growla inför liten, tror inte det skulle glädja någon av oss.

Nu dags för efterrätten, chokladmousse som jag fick recept på av Jenny! Sedan blir det film, Sommaren med Göran. Då jag varit så huslig av mig fick Robert stå för hyrning av film.




Take care!


Kommentarer
Postat av: JEnny

Visst va den mumma!!

2010-01-30 @ 22:42:03
URL: http://lillstinta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0