ekonomi

Varit tyst här på bloggen ett par dagar men det har pratats desto mer i verkliga livet. Det heta ämnet som berörts har varit EKONOMI. Vi fick oss en kalldusch häromdagen när jag insåg hur lite mammapenning jag kommer få (så går det när man jobbat halvtid), utdrygat med Roberts underbart höga Telia-support-lön. Well. Detta ledde till två sömnlösa nätter med massa prat, ångest och kramar. Gjort beräkningar på inkomster, utgifter, eventuella boenden m.m. Nu har vi kommit fram till att drömmar om större boende än en trea definitivt får vänta. Och att det kommer bli knapert. Men det som känns värst är att vi inte kommer kunna låta vårat lilla barn vara hemma längre än ett år och fyra månader. Totalt. Slut på dagar.

Allra tightast blir det halvåret när Robert är pappaledig och jag pluggar. Kanske måste ta ett extrajobb på helgerna då. Kommer jag vara motiverad att jobbaextra när jag pluggar heltid och har en 7-månaders bebis? Nej. Nej nej NEJ! Kommer vilja vara all ledig tid med mitt lilla barn! Åååh. Nåja. Den tiden är ett år bort. Vi kanske kommer ha blivit så bra på att vända på slantarna att så inte behöver bli fallet. Jag vet inte. Alltför många frågetecken, blir knäsvag av att tänka på det. Nästan mest ångest för Roberts skull som kommer måsta sälja hans älskade motorcykel... Jag vet hur mycket den betyder för honom, sinnessjukt mycket.

Trots alla gråa hår och rynkantal som skjutit i höjden har vi kommit fram till några saker: det kommer vara värt det. Vi kommer få uppleva all den glädje, kärlek och lycka som inte går att köpa för pengar. Vi har varandra, vi är två. Vi är friska och krya. Som mamma sa på ett ungefär, när jag sa att vi inte kommer ha pengar förrän Robert är 40 år: "Hade ni hellre velat ha pengar fram tills dess och istället varit barnlösa vid 40 år?". Så sant som det är sagt.

Inte fotat något nytt så drömmer mig istället bort till sommar, sol och stugan. Här frukost och morgonläsning på stranden... Geeee miiiiiig!




Nog om detta. Har min första lektion om ett par timmar, känns faktiskt nervöst! Nytt ämne, nya kurskamrater. Blivit lite ringrostig efter en månads jullov, vadå passa tider? Eftersom det är en fortsättning på Juridisk översiktskurs (som jag läste för fyra-fem år sedan) hoppas jag att läraren inte kallt räknar med att allt ligger kvar från första kursen. Gör det inte hos mig vill jag lova!

Bebis är en vecka äldre, graviditetsvecka 23 (22+1). Stökar om i magen mest hela tiden, när sover du lilla frö? Vaknar när jag vaknar på morgonen (även vaken nu för övrigt), stilla ett tag för att sedan köra igång framåt eftermiddagen. Ju längre jag och Robert ligger och pratar på nätterna ju längre är lillis vaken. Inte bra. Jag kan inte sova när bebis är vaken, och jag vill inte köra in en ny nattlig dygnsrytm hos bebis. Nej tack. Börjat sparka högre också tycker jag, ovanför naveln. Hur mycket svängrum finns det egentligen? För nästa gång ligger bebis så långt ner att jag nästan skulle bli obekvämt om någon ville stoppa dit handen och känna. Om man säger så.

Nu ska jag sadla om inför en dag på universitetet. Måste fixa böcker också, vilken tur att jag som alltid är ute i god tid...!


Take care!



Kommentarer
Postat av: Pia - MejasMamma

Det kommer lösa sig till det bästa, vad det nu än är! Och att vara hemma 1 år och 4 månader är ju ok. Många barn börjar ju på dagis i de åldern och som säger att det är lättast att skola in ett barn på ca 1½ år.



så du ska böja plugga så snart efter bebisen kommit, starkt jobbat!:) Jag var inte ifrån Meja en enda dag förän hon blev 9 månader typ eftersom att hon vägrade äta annan mat än min tissemjölk tills hon var typ 9½!:)

2010-01-19 @ 11:38:23
URL: http://piasandberg.blogg.se/
Postat av: Marie

Den ekonomiska biten löser sig alltid. Vi har inte många tusenlappar över varje månad efter att räkningarna är betalda och ändå lever vi gott och lyckligt. :) Jag har inte jobbat på 4 år och det är över 2 år kvar tills jag kan jobba och John har bara ett vanligt 7-16 mekanikerjobb, men vi överlever trots hus, hund, två bilar, snart två barn, mm. :)

2010-01-19 @ 13:22:46
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Maja

Det där kommer gå finfint! Vi har min krassa mammapeng och Rickard som varit tvungen att gå ner till 43%. Och nu har ni juh några månader på er att lägga undan en slant och gör inte som så många att ni förköper er. En beggad barnvagn är lika bra som en ny! Och sen tror jag nog att ni har en hop med snälla människor omkring er som kan hjälpa till ifall det krisar. Fokusera på allt det underbara istället =)

2010-01-19 @ 15:40:41
URL: http://mcmajjsan.blogg.se/
Postat av: sanna

som jag sa igår, tror jag det är väldigt få mammor och pappor som har det gott ställt. det fantastiska är att man lär sig leva så sen även om man varit van att leva på två löner.



sen har ju din mamma så rätt, hellre ung mamma och lycklig familj, än en massa pengar på kontot och inget annat! :)



hehe, ja, nin är jättelika, så himla roligt det där, att man verkligen ser att två personer är syskon så tydligt. hoppas det blir så för charlie och hans framtida ;)

2010-01-19 @ 16:14:01
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag är hellre ung mamma å har lite pengar än å jobba ihop en förmögenhet å vara 40 år när jag får barn. =)



Det ekonomiska brukar alltid lösa sig, man lär sig trolla med pengarna! =)

2010-01-19 @ 21:28:55
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Postat av: sanna

ja, det är ju kul att vara "ung" när man får barn! jag ser mig själv som det, fast jag kanske inte kna tillräknas den kategorin egentligen ;) hehe.



ja, det tyckte jag också var jättekul, låg ofta och tänkte på det på kvällarna när man buffade därinne, vem han skulle vara lik. just nu är han nog mest lik mig ändå, men i början var det BARA pappa i honom. skittrist, där hade man legat och fött fram honom och inte ett endaste hårstrå som påminde om att han faktiskt var min. hade det inte varit för känslan av att precis ha blivit överkörd av femton långtradare och en stridsvagn hade jag nästan börjat tveka ;) nejdå, men du vet, det är ju kul om man ser likheter av båda.



kolla foton av er båda som små, dumt nog gjorde jag aldrig det, ville väl skapa min egen version i huvudet eller ngt, fråga mig inte varför ;)

2010-01-19 @ 22:40:14
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jaa Ghost Whisperer undviker jag också men faktiskt av en annan skämmig anledning, nämligen för att jag tycker den kan vara lite läskig! :P hahaha :) Men alla andra typer av program du nämnde tycker jag också är skitjobbiga och de var ÄNNU jobbigare att kolla på när jag var preggo...fan då sprutade tårarna i tid och otid ;)



Jaa karlarna får följa med nästa gång, men de får inte bli för vana vid att följa med bara ;) Hihi :P

2010-01-20 @ 22:52:05
URL: http://perdyy.blogspot.com
Postat av: Emsi

Åh Darl, det kommer gå bra, var inte orolig! Allt löser sig till det bästa, och trots allt slit och vändande på slantarna så kommer det vara värt det! ;)



Jo, har en hel del foton från förra året, tyvärr är många av dom inget särskilt att ha. blir lätt så med digitalkameror ;) underbart att ha bara som minnen dock, har inte hjärta att radera nåt. vilket sthlmsbesök det var, minns hur vemodig jag var på vägen hem.. och dina tröstande ord på telen :) hur blir det med er semester?

jag har redan ätit en semla... var tvungen, dom läskade med farligt goda semlor på fiket :P meen det var egentligen ingen riktig semla, det var vaniljkräm istället för mandelmassa (u know i don't like that shit). så det kanske inte räknas?

2010-01-21 @ 00:17:23
URL: http://emmsso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0