check

Åh guuuud vad skönt att mitt argumenterande tal är bortgjort! Inget fan av att stå inför grupp och prata, ett tal kändes ännu mer främmande. Aldrig byggt ett tal baserat där ethos (trovärdighet) blandas med logos (budskap) och avrundas med pathos (känsla). Rangordna argument som plockas upp i sammanfattningen etc etc. Efter några dagars beslutsångest bestämde jag mig för att prata om något jag själv brinner för, och vad passar väl bättre då än kosten? Så mitt tal hade tesen "Ät bättre". Gick faktiskt helt okej även om nerverna höll på kväva mig. Eller helt okej - det gick bra! Fick fram mitt budskap, lyckades få med alla delarna, fick bra publikrespons. Och en oväntad vändning på slutet som gör att alla kommer minnas talet för ett bra tag framöver ;-)


Denna man vet hur man talar

Efter detta blogginlägg är det dags för nästa skoluppgift: yrkesrollen. Intervjua någon inom ett framtida yrke för just min inriktning och hur de arbetar för miljön, samverkan med andra myndigheter etc. Haft mailkontakt med en som jobbar med miljöjuridik på länstyrelsens miljöskyddsenhet - rätt aktuellt med andra ord! Det jag ska göra idag är ett intervjuunderlag som personen i fråga ville ha innan själva intervjun som äger rum på torsdag. När detta är klart hålls en muntlig presentation inför klassen nästa måndag (ännu mer träning...) och en rapport lämnas in till läraren.

Fick svar på mina blodprover igår, lite för låg ämnesomsättning så nu ska jag börja knapra levaxin. Får inte tas tillsammans med min multivitamin på morgonen då mineralerna motverkar levaxinet. Får dela upp mitt pillerpoppande helt enkelt. Lite av en släktsjukdom det där, både mamma och sis har samma problem likaså moster och kusin.

Skola.nu!

Take care



Kommentarer
Postat av: Paulina

2009-10-17 @ 18:05:55
Postat av: Paulina

Hej hej! Hoppas allt är väl. Har en liten fråga gällande struman du skrev om, hur märkte du att du hade en låg ämnesomsättning?

2009-10-17 @ 18:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0