snö!

Jaaaaa seer det snöööööa, jag seeer det snööööa *nanananaa*

Igen är snön här! Blev inte så långvarig för några veckor sedan, verkar inte stanna alltför länge nu heller med tanke på att jag just simmat hem i slask från stan. Men den finns där i alla fall! Jag och Emlan som gjorde staden, hittade ett par stickade leggins (tights?) till mig och julklapp till Robert! Hihihihihi, hur ska jag kunna hålla mig?!?! Inte min starka sida detta med hemligheter, varken att få eller ge! Blir för uppspelt. Och ändå ska vi bara ge varandra något symboliskt för typ en hundring eftersom vi istället ska lägga pengarna på gemensamt mys, en weekend eller så. Tror även jag är på det klara med vad både lil'sis och mapa ska få.... Skönt att vara ute i god tid för en gångs skull. Big'sis blir en knepig nöt att knäcka, och hon hinner fylla år också i slutet på november så måste komma på dubbla presenter... Gaah.

Ikväll blir det familjemiddag hos mapa. Det bjuds på lasagne, paj, tacogratäng m.m. Ska bli både gott och mysigt, länge sedan vi hade en middag där alla var med!
Eftersom min blogg enbart handlar om mat numera kan jag lika gärna fortsätta. Vi hade ett stycke fläskytterfilé som behövde ätas upp, vad passar väl bättre än en favvogryta med dragonkryddad sallad till som fredagsmiddag?! Delar med mig av receptet, riktigt gott så kan varmt rekommenderas om man gillar rosépeppar och knaperstekt bacon (kan givetvis uteslutas)! Vi tog som sagt fläskytterfilé istället för fläskfilé, funkade utmärkt.

Här är receptet:

Fläskfilégryta m. rosépepparsås

500 g fläskfilé
2 krm peppar
1 pkt bacon
3 dl vispgrädde
1 msk ljus fransk senap
½ smulad buljongtärning
2 tsk soya
2 msk krossad rosépeppar (krossa noga!)
1 dl riven ost (herrgård el. annan mild ost)
300 g bandspagetti


Putsa filén fri från fett och hinnor, skär den i cm-tjocka skivor

Knaperstek bacon i het stekpanna och låt rinna av på hushållspapper. Behåll baconfettet i stekpannan.
Krydda filén med peppar och bryn den hastigt i baconfettet. Ta upp köttet

Häll grädden i stekpannan och koka tillsammans med senap, buljongtärning, soja och rosépeppar.
Låt koka några minuter, lägg sedan ned köttet och låt sjuda ett par minuter. Rör ned osten och smaka av.


Take care!



Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj va god den verkar grytan! Mäåste pröva göra den tror de ligger en fläskfile i frysen och skräpar :) Jodå klart jag kommer. Får fundera ut något bra...

2009-11-08 @ 19:33:21
URL: http://lillstinta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0