BM

Kom nyligen hem från morgonens barnmorskebesök. Gick bra, här är lite siffror för den nyfikne:

Blodtryck - 110/60
Järnvärde - 115
Hjärtljud♥- 144


Säger mig inte så mycket, har tydligen lite lågt järnvärde så ska börja knapra järntabletter. Sen fick jag höra att jag tillhör de 15% av befolkningen som är Rh-negativ (blodgrupp), alltså är jag A-. Kommer få ta något vaccin sen så jag inte bildar antikroppar mot nästa bebis.

Haha, fröet är ju helfestligt för övrigt. När hon skulle lyssna på hjärtljud (glegg på magen och en apparat, liknande den vid ultraljud fast man inte ser något, bara hör) så hittade hon bebis men h*n skulle minsann inte ställa upp! Så det enda som hördes var ett fladdrande ljud när lillis sprattlade iväg. Efter ett tag börjar barnmorskan skratta över hur livlig och ohjälpsam fröet är. Förklarade vad som hände på ultraljudet, att vi varken fick se kön eller ansikte utan att bebis även då vände sig om och sprattlade bort. Tillslut (efter 10e försöket) lyckades hon klämma fast busen med "lyssningsapparaten", höll h*n i ett fast grepp och kunde mäta hjärtljud. Kändes lite hemskt att hon klämde så hårt, mammig som man är. Men de tål tydligen en hel del. Och bara bra om de små är aktiva.
En sak kan man konstatera: antingen har fröet väldigt mycket integritet eller som min mamma sa - Redan egen vilja. Oh my, en förvarning om vad som komma skall?!

Ställde mig på vågen imorse för att se vilka spår julen lämnat. Nästan 1kg minus?!?! Ligger alltså under min startvikt. Blev lite fundersam kring detta men enligt barnmorskan var det ingen fara, så länge jag inte bantar - och det gör jag verkligen inte! Det är visst helt individuellt hur mycket/lite man går upp, kan nästan bli mer komplikationer om man går upp för mycket. Mamma har gått upp ca 6-7kg under sina graviditeter, inte särskilt mycket. Så kanske landar någonstans där jag också!

Oj vilket bebisinlägg det blev! Så kan det vara ibland. Nu ska jag fixa i ordning det sista innan första fikavarvet drar igång vid 13-tiden! Bjuder på en bild från min födelsedag för två år sedan, efter alla fikagäster farit vankades det partaj. Tror vi hoppar favorit-i-repris i år va??


Jag och min vackra syster

Take care!



Kommentarer
Postat av: Emo

Grattis darl!! 24 år, gammelfröken ;)

haha visst ser det lite tomt ut på bilderna, men dom togs precis innan tre så det kan vara orsaken, vi var dom tappra hjältarna ;)

2009-12-29 @ 11:30:43
URL: http://emmsso.blogg.se/
Postat av: Marie

6-7 kilo hade jag nog gått upp innan jag ens visste att jag var gravid, haha. Nej så illa är det inte, men du har ju helt rätt i att det kan tillstöta fler komplikationer ju större man är. Så passa på att njuta av att du mest troligt inte behöver kämpa så mycket med vikten efter förlossningen. :)

2009-12-29 @ 14:13:00
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Linnea

Så länge bebis växer bra så är det ju bara trevligt att inte ha en massa extrakilon att kånka runt på =) Jag är för övrigt också just A-

2009-12-29 @ 15:35:55
URL: http://[email protected]
Postat av: sanna

haha! kontigt det där med vad man blir sugen på. innan jag blev gravid HATADE jag mint, det älskar jag nu.



och charlie, han är uppfödd på clementiner och sura äpplen ;)

2009-12-29 @ 20:47:37
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0