Sara och Roberts hushållsskola

Yo yo!

Long time no see! Hemkomna från våran tripp i välbehållet skick! Kom egentligen hem redan i söndagskväll, men inte blivit tillfälle för livstecken här. Kommer tillbaka till resan strax...

Idag har vi hushållsskötsel på schemat - dvs storbak, tvättning, storstädning. Perfekta sysslor att göra bort en regnig dag som denna! Mina bröd har precis kommit ut från ugnen, Roberts gräddas. Jag gjorde bovetebröd med linfrön (recept här), riktigt gott matbröd! Kummin i så är man "kryddrädd" får man vara vaksam ;-)
Robert har knådat ihop klassikern grovbröd med fyra fina frön (recept här), storfavorit! Så nu finns det äntligen hembakt bröd hemma! Efter denna husliga dag har vi laddat upp med lite lyx till ikväll (som morot). Då ska det minsann avnjutas vin och ostbricka - vi har ju faktiskt semester fortfarande!

Denna vecka har även innehållit följande:

* Farfars begravning..
* Plockat bär i stugan. Blev dock inte så mycket blåbär, thank God för blocket där man kan köpa bär till rimlig penning
* Skaffat spotify! Yey! Bättre sent än aldrig
* Go-fika och girltalk hos Pernilla med damerna
* Ha en riktig slappardag. Gjorde nada - låg och läste hela dagen, beställde hämtmat... U name it.

Nästa vecka ska vi köra igång en detox för att rensa ut sommarlivet ur kroppen. Känns faktiskt skönt att hösten närmar sig, med alla vackra färger, rutiner och sundare liv. Jag kommer göra min vanliga detox, Robert gör en lightvariant som inkluderar kaffe och cigg (enda sättet att få med honom på tåget).

Här kommer en lite reseupdate!

Vi började med att ratta bilen ner till Sundsvall. Där blev vi bjudna på en delikat middag av släktingarna där - sill till förrätt, vegetarisk lasagne till huvudrätt och jordgubbar med glass till efterrätt. Framåt kvällen tog vi en rundtur i Sundsvall som följdes av en öl på bishop innan vi bäddade ner oss på madrasser hemma hos tremänningen Karolin!

Dagen därpå styrde vi kosan ännu längre söderut. Planen var från början att stanna i Orsa, men i sista stund blev det att fortsätta mot Stockholm. I Uppsalatrakten var vi båda vrålhungriga och toleransnivån låg en bra bit under minus så vi letade upp första bästa hotell där vi övernattade - vilket gav oss tillfälle att "göra-Uppsala" följande morgon! Riktigt mysig stad, först for vi till Gamla Uppsala och upplevde lite fornminnen (gamla kyrkan, gravhögar, offerlunder etc) sedan in till centrum där vi strosade runt och hittade det beryktade Café Linne med sina gigantiska bullar!

Från Uppsala brummade bilen mot 08-området, där vi började med en shoppingtur i Kista galleria. Efter detta prövade vi på en once-in-a-lifetime-experience: ta sig från norra Stockholm till södra mitt i rusningstrafiken. Well, Robert som satt bakom ratten var i upplösningstillstånd, vi satt fast i över en timme på den fyrfiliga vägen och jag försökte guida honom via GPS:en. Grädden på moset var när vi pratade med Dennis och han förklarade att istället för att ligga längst till höger som vi gjorde skulle vi ligga längst till vänster. Streeeess! Men det löste sig, Robert kommer dock aldrig göra om det och jag skulle inte ens komma på tanken! Väl framme hos Dennis och Lina blev vi bjudna på middag, surrade på och snuttade på deras två babysar Casper och Svinto (mjau).

Nästa dag ägnade vi åt shopping tillsammans med Lina och lilla Casper. For in till centrum där vi även åt lunch och Ben and jerrys kulglass. Blev knappt något shoppande alls för min del, Robert stog för spenderandet. Lika bra det med tanke på min ekonomi som blivande student!
Efter staden tackade vi paret för denna gång och begav oss norrut mot Orsa och favvo Emsi. Kom fram sent, närmare midnatt. Som tur var hade de lagt ut en nyckel till den stuga vi skulle hyra för natten. Blev första och sista natten i campingstuga! Natten därpå sov vi på Orsa stadshotell eftersom det bara fanns lediga 6-bädds stugor på campingen och de då tappar hela sin charm att bo i stuga (ska ju vara litet och mysigt)

Vi for ut på en sightseeing runt Orsa där vi besökte Helvetesfallet och Storstupet. Vacker natur men jag var inte överförtjust i bron, iiihhh... Kvällen spenderades hemma hos Emma och hennes rumskamrat Kicki, såg film och myste på. Även frukost åt vi där medan stackarna tittade på (de höll på med en fasta just då, lägligt och bra...). Resterna av frukosten matade vi fiskarna med (Emsi poserar nedan) och sedan for vi vidare till Sundsvall igen!

Lördagkväll i Sundsvall innebar även 1-års firande för mig och Robert. Klart man måste lyxa till det lite extra då! Vi tog in på ett lite finare hotell och unnade oss en dyrare middag på stan. Först förrätt i form av två tapas-rätter. Sedan huvudrätt då jag åt kalventrecôte med sötpotatispuré och Robert åt lammracks med flera fina tillbehör (svårt att komma ihåg alla ingredienser när man äter finare, förkortas knappast "kött och potatis" utan titeln på maträtten upptar halva menyn). Efter maten drack vi kaffe nere i lobbyn innan vi tackade för oss och avrundade årets bilsemester för denna gång! Blev inte lika länge som planerat men en vecka räcker faktiskt. Haft det kanonbra men alltid skönt att komma hem!

Blev visst ett rätt långt inlägg, hoppsan hejsan. Vilket även Robert anmärker om eftersom han far runt och städar under tiden jag internetar... Bäst att ge honom en hjälpande hand för husefridens skull!